Współcześnie sukces prowadzonego biznesu nie zależy jedynie od determinacji oraz doświadczenia menedżera czy też kompetencji pracowników, ale także od rozpoznania i zrozumienia potrzeb konsumentów. Służą do tego odpowiednie badania marketingowe, które ze względu na swoje możliwości oceny rynku oraz produktu zyskują na popularności i stają się dziedziną prężnie rozwijającą się.
Inwestowanie w tego typu analizę rynkową opłaca się nie tylko dużym firmom od wielu lat rozwijającym swoją działalność, które pragną utrzymać swoją pozycję, ale także nowo powstałym przedsiębiorstwom, które precyzyjnie chcą określić grupę docelową oraz czy stworzony przez nich produkt będzie odpowiadał jej wymaganiom. Badania te umożliwiają zmniejszenie ryzyka podjęcia niewłaściwych decyzji.
Dodatkowo zdobyte informacje zwiększają możliwość odniesienia sukcesu poprzez stworzenie kompleksowej oferty, która odzwierciedlać będzie potrzeby klientów. Dla firm bardziej rozwiniętych analiza ta umożliwia zdobycie danych na temat identyfikacji wizerunku marki, poznanie jakości obsługi klienta w danym przedsiębiorstwie, zrozumienie motywów, jakie sterują zachowaniem konsumentów, określenie skuteczności wdrożonej kampanii reklamowej i podjętych działań marketingowych oraz dostarczenie danych na temat konkurencji i jej udziału w rynku.
Wszelkie badania marketingowe. mają na celu kreowanie zysku poprzez eliminację ryzyka związanego z podejmowaniem decyzji w środowisku biznesowym oraz wzrost sprzedaży. Powinny charakteryzować się systematycznością, co oznacza, że należy prowadzić je starannie oraz na bieżąco, a także użytecznością, gdyż powinny wspomagać procesy decyzyjne w przedsiębiorstwie. Ważne jest również to, aby cechowały się celowością poprzez kształtowanie alternatywnych rozwiązań. Muszą być także prowadzone nieprzerwanie.
Najczęściej stosowanymi metodami tego typu badań są ankiety, wywiady, obserwacje, techniki projekcyjne, eksperymenty, metody twórczego myślenia, a także analizy panelowe.
Niezależnie od metody przeprowadzania badań, jaką wybierzemy musimy liczyć się z tym, że nie dostarczą nam one pełnej odpowiedzi na to, jak kształtują się procesy i zachowania na interesującym nas rynku. Zasadniczymi przeszkodami w pomyślnym przeprowadzeniu takiej analizy jest między innymi zbyt krótki czas badań, ograniczone możliwości finansowe, a także problemy wynikające z niewłaściwych zdolności organizacyjnych i technicznych zespołu przeprowadzającego badanie.
Przeszkodą może być również brak porozumienia lub niewystarczająca komunikacja pomiędzy zwierzchnikami firmy a osobami kierującymi badaniami oraz brak wytyczonych celów danej analizy. Negatywne w skutkach może być zbyt późne dostarczenie badania przez co decyzje nie zostaną podjęte na czas oraz przypisanie zbyt dużego znaczenia poprawności językowej oraz stylistycznej.
Przeszkodą może być również samo zachowanie kierownictwa, które przekonane o swojej nieomylności pomimo posiadanej analizy, nie chce przeprowadzić należytych zmian w firmie. Pomimo wymienionych wyżej przeciwności, badania rynku współcześnie odgrywają coraz to większe znaczenie, dlatego warto zainteresować się tą dziedziną i sprawdzić, czy nasza firma nie potrzebuje tego typu wsparcia, zwłaszcza że jednym ze skutków jest generowanie większych zysków.